fredag 11. november 2011

Lemon polenta cake

Til søndag er det farsdag og i den anledning har jeg laget jeg Lemon polenta kake for første gang. Oppskriften er fra den kjente tvkokken Nigella. Vi skal feire farsdag i morgen da dette passet best for min familie. Synes det er hyggelig å gi pappa en liten oppmerksomhet og fortelle han hvor mye han betyr for oss alle. Jeg er veldig heldig som har en så flott pappa. Senere skal jeg også lage cupcakes men her kommer oppskriften på polena kaken.

 
Kaken
200 g myk margarin
200 g sukker
200 g mandelmel
100g maismel
1 1⁄2 ts bakepulver
3 egg
skallet av 1-2 sitroner

Rør smør og sukker, tilsett det tørre og egg vekselsvis mens du mikster. tilslutt tilsetter du skallet fra 2 små eller en stor sitron. Stekes i en rund springform på 24 cm på 180 grader i ca 40 minutter.

Sirup
Saften fra sitronene
125 g melis

Dette kokes og avkjøles litt. Når kaken er stekt ferdig og avkjølt, sett den på et fat og hull den med ukokt spagetti slik at kaken får mange små hull i hele seg. Hell over sirupen litt etter litt og la den trekke inn i hele kaken. Da blir den saftig og god. Server gjerne med friske bær, melis, is eller krem.


Lykke til med baking og god helg til dere!
Klem Ida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar